Sabine Folie

Art Historian, Curator, Writer
The_Frame_and_Beyond

›Morgan Fisher. The Frame and Beyond‹ (Retrospective), Generali Foundation, Vienna
Co-Production with Museum Abteiberg Mönchengladbach. Catalogue and Writings, 2 volumes

The exhibition at the Generali Foundation brings together works made by the artist between 1968 and 2011, focusing both on his early and pioneering engagement with the medium of film, and on his profound interest in painting. Minimalism, Pop art, and abstract painting both modern and post-modern are artistic currents with which his work has an affinity—at the same time as remaining distinct from them.
Morgan Fisher. The Frame and Beyond sheds light on the turn from film to painting in Fisher’s work. At the same time, it highlights the relevance of experimental film to a still-ongoing media critique and to attempts to revitalize painting in spite of immanent resistance.

The »frame« in the exhibition’s title refers not only to the film frame, but also to that of painting. For the Generali Foundation show, two series of paintings have been chosen: the Italian Paintings (1999) and the
New Pendant Pair Paintings / New Alien Pendant Pair Paintings (2011), consisting of 12 monochrome canvases made for the Translations show at Museum Abteiberg (Mönchengladbach), created in response to the museum’s specific architectural spaces.


Die Ausstellung der Generali Foundation versammelt Werke des Künstlers, die zwischen 1968 und 2011 entstanden sind und sowohl seine frühe und wegweisende Auseinandersetzung mit dem Medium Film als auch seine profunde Beschäftigung mit der Malerei deutlich machen. Minimal, Pop und die abstrakte Malerei der Moderne und Postmoderne sind Strömungen, denen Fishers Affinität gilt – bei gleichzeitiger Distanz dazu.

Morgan Fisher. The Frame and Beyond beleuchtet die Wendung vom Film zur Malerei in Fishers Werk. Gleichzeitig unterstreicht sie die Relevanz des experimentellen Films für eine Medienkritik, die bis heute andauert, sowie den Versuch, Malerei trotz immanenter Widerstände zu revitalisieren.

Der Ausdruck Rahmen (»frame«) im Titel der Ausstellung verweist nicht nur auf den Kader des Films, sondern auch auf den Rahmen in der Malerei. Neben zahlreichen, von 1968 bis in die Gegenwart entstandenen Arbeiten auf Papier präsentiert die Ausstellung zwei zentrale Serien von Gemälden: die Italian Paintings (1999) und die
New Pendant Pair Paintings / New Alien Pendant Pair Paintings (2011), bestehend aus zwölf monochromen Gemälden, die für die Ausstellung Translations im Museum Abteiberg (Mönchengladbach) entstanden sind, und die Fisher in Beziehung zu den konkreten architektonischen Räumen des Museums entwarf.
The_Frame_and_Beyond

The_Frame_and_Beyond

The_Frame_and_Beyond

The_Frame_and_Beyond

The_Frame_and_Beyond

The_Frame_and_Beyond (Courtesy Generali Foundation Collection — Permanent Loan to the Museum der Moderne Salzburg, Photos: © Iris Ranzinger)