›Ree Morton. The Deities Must be Made to Laugh. Works 1971–1977‹ (Retrospective), Generali Foundation, Vienna
Influenced by structuralist thinkers and writers and their predecessors such as Martin Heidegger, Maurice Merleau-Ponty, Ludwig Wittgenstein, Claude Lévi-Strauss, Rudolf Arnheim, Raymond Roussel, and Walter Abish, and by architects such as Christian Norberg-Schulz and Louis Sullivan, Morton was especially interested in the phenomenology of real or imaginary topographies and—a pursuit not uncharacteristic of her time—in the ritual sign-systems of indigenous cultures. Her early work, for instance, consists of cartographic transpositions of literary texts and biographically tinged mental maps into spatial experimental arrangements based on natural and found materials, such as logs and branches, combined with markings suggestive of signs. Later on, her repertoire also includes a rich vocabulary of heraldic and other iconographic borrowings. A witness to the urbanist modernism of her time, she—like Gordon Matta-Clark, Robert Smithson, and many Land Art artists—reflected on a particular interest in how to engage the relationship between nature and culture, between an archaeology of the industrial age and the recourse to so-called archaic methods of construction, especially the »primitive hut.«
From 1974 onward, her idiom becomes more expressive: as an interloper of form, she did not shy away from ornaments, extreme color choices, and unconventional materials. Later on, her repertoire also includes a rich vocabulary of heraldic and other emblematic borrowings. Her installations, as it were, became baroque stage designs. At the same time Jerzy Grotowski, the Polish theater director and theoretician of the »poor theater«, inspired many during his stay in the United States and also influenced Morton’s tendency toward the theatrical and performative minimalization of effects.
This exhibition at the Generali Foundation, Vienna, featuring ca. 40 central works, was the first comprehensive show of Ree Morton’s art since the 1980 retrospective at the New Museum, New York. The exhibition seeks to recognize Morton’s work, which is characteristic of its era and yet seems timeless, and to make it accessible to a wider audience.
Geprägt von strukturalistischen Denkern und Schriftstellern oder deren Vorreitern wie Martin Heidegger, Maurice Merleau-Ponty, Ludwig Wittgenstein, Claude Levi-Strauss, Rudolf Arnheim und Raymond Roussel oder Walter Abish und Architekten wie Christian Norberg-Schulz oder Louis Sullivan war Morton besonders an der Phänomenologie realer und imaginierter Topographien interessiert sowie – ein durchaus zeittypisches Moment – an rituellen Zeichensystemen indigener Kulturen. So sind ihre frühen Arbeiten kartografische Übertragungen literarischer Texte und biografisch gefärbter mentaler Landkarten in räumliche Versuchsanordnungen, die sich auf natürliche und gefundene Materialien stützen, wie Baumstämme oder Äste, kombiniert mit zeichenhaften Markierungen. Als Zeitzeugin eines urbanistischen Modernismus reflektierte sie wie viele andere – Gordon Matta-Clark, Robert Smithson und viele Land-Art-KünstlerInnen – ein besonderes Interesse am Umgang mit dem Verhältnis zwischen Natur und Kultur, zwischen einer Archäologie des Industrie-zeitalters und dem Rekurs auf sogenannte primitive Bauweisen, namentlich der »Urhütte«.
Ab 1974 wurde ihre Ausdruckweise expressiver: Als Grenzgängerin der Form scheute sie sich nicht vor Ornament, extremer Farbgebung und ungewöhnlichen Materialien. Später kam ein reiches Vokabular aus heraldischen und anderen bildsprachlichen Anleihen dazu. Ihre Installationen wurden regelrecht barocke Bühnenräume. Gleichzeitig inspirierte und beeinflusste Jerzy Grotowski, der damals in Amerika weilende polnische Theaterregisseur und Theoretiker des »armen Theaters«, Morton in Richtung einer Minimalisierung von Effekten im Theatralen und Performativen.
Die Ausstellung in der Generali Foundation in Wien war die erste umfassende Präsentation von rund 40 zentralen Werken der Künstlerin seit der Retrospektive im New Museum in New York 1980. Die Schau sollte dazu beitragen, Mortons so zeittypisch wie zeitlos wirkendes Werk zu würdigen und einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.
(Courtesy Generali Foundation Collection — Permanent Loan to the Museum der Moderne
Salzburg, Photos: © Markus Wörgötter)